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Zusammenfassung

Law and Economics of the Arab Region

Im Projekt „MLEA online“ ist der Masterstudiengang „Law and Economics of the Arab Region“ als Blended-Learning-Format weiterentwickelt worden. Teile der Vorlesungen wurden in Form von digitalen Lernarrangements umgesetzt. Diese bestehen aus Videos der Lehrenden, aus multimedialem Studienmaterial zu den Lehr-/Lerninhalten inklusive Forschungsliteratur und aus Forschungsfragen sowie einer Wissensabfrage für das Selbststudium. Die Lernarrangements, sogenannte Open Educational Resources (OER), stehen unter einer CC-Lizenz und können in unterschiedlichen Lernkontexten eingesetzt werden. Sie sind Bestandteil des „MLEA online“-Studiengangs, können aber auch von interessierten Laien über die Plattform der Hamburg Open Online University (HOOU) aufgerufen und bearbeitet werden.

Ziel des Projekts „MLEA online“ ist es, die Lernarrangements des neuen Studiengangs durch digitale Elemente zu ergänzen und so die Studierbarkeit im internationalen Kontext zu ermöglichen und zu verbessern. Die OER sind in enger Zusammenarbeit mit den Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftlern der Fakultät für Rechtswissenschaft entstanden und stellen in der Fakultät einen wichtigen Beitrag zur Digitalisierung von Lehren und Lernen dar.


Public Law & Economics (First Semester)

This course offers an introduction to the economic analysis of regulation, which is broadly interpreted as government intervention in market processes. The course illustrates the purposes of regulatory intervention from a welfare economics perspective, and it discusses the tension between public and private interest in regulatory choices.

In addition, students learn about the approach of New Institutional Economics (NIE), important quantitative instruments and game theory and their application.

Students conclude the classes with a quiz to get feedback on what they have learnt.

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Inhalt

Methodik

The learning content is directed to the general public. The classes are characterized by an academic level. Nevertheless, students learn about essential findings in the area of Economic Analysis of Law and their application in different areas of the law.

  • Class 1: Introduction // The Economic Approach // Modifications of the NIE to the Economic Approach
  • Class 2: Defining Institutions // Types of Institutions and their relations // Systemization of Institutions
  • Class 3: Game Theory // Comparative Institutional Analysis, Laboratory experiments and Econometrics // Relationship of NIE to related programs

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Lernziele

Students learn about economic methods to explain and assess the effects of the law, including an introduction to cost-benefit analysis and Regulatory Impact Assessment. Students will learn to analyze legal problems using the economic methodology which will enable them to explain why laws do not always fulfill their publicly stated purposes and/or may even produce adverse effects. Moreover, this will enable them to recognize trade-offs (particularly between different efficiency goals and between economic efficiency and potentially conflicting goals of law.

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Veröffentlicht am March 18, 2019

Englisch
Prof. Dr. Stefan Voigt

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